Az elektronikus számlázás teret nyerne, ha az adóhatóság és a Pénzügyminisztérium nem keltene folyamatosan félelmet és bizonytalanságot a téma körül. A PDF-ben elküldött számla továbbra sem jelent veszélyt sem a számla kibocsátójára, sem a befogadójára. Sőt! Ha adhatok tanácsot: a PDF számlát ne is nyomtassák ki!
Vajon minek minősül a PDF számla? Azt tudjuk, hogy az elektronikusan formában kibocsátott számla az elektronikus számla (Áfa tv. 259.§ 5.). A papíralapú számla „kibocsátása” és „befogadása” azonban nincs szabályozva, ahogy a „nyomtatás” nevű folyamat se, de azt se tudjuk, hogy az elektronikus forma mitől elektronikus. Az EU irányelv és a magyar előírások (23/2014 NGM rendelet) ezekkel az apróságokkal nem foglalkoznak.
A NAV hosszú évekig húzódó levelezés során sem válaszolt a fentiekre sem az első, sem a második sem a harmadik levelében. Az adóhatóság a különböző véleményeiben, iránymutatásaiban magyarázta ugyan témát, de a számítógéppel készült számla esetén a nyomtatást hol szigorúbban, hol megengedőbben értelmezte, a fenti levelezésben pedig egyszerűen átlépte. Nagyot szólt 2012-ben, amikor a NAV egyik meghatározó szakértője szerint az adóhatóság megengedő álláspontra helyezkedett a számla sima PDF-ben, e-mailben való megküldése kapcsán.
Így bármely adózó is átlépheti a témát, mert immár nem számít, hogy a PDF elektronikus-e, vagy nyomtatandó, vagy valaha is papírra kerül-e!
Az adóhatóság revizorai 2018-tól már nem kérhetik „passzióból” az elektronikusan benyújtott PDF számlák papírra nyomtatott példányait, mert azt az E-Ügyintézési törvény kifejezetten tiltja (Eüsztv. 21/A.§). Ebből egyenesen következik, hogy egyáltalán nem kell kinyomtatni a PDF-eket, azok folyamatosan tárolhatóak fájlban. A tárolás nem eshetne a digitális archiválás szabályai alá, mert egy magasabb szintű, törvényi előírás (Air. 98.§ (2)) okán tárolják az adózók azt elektronikus beküldésre alkalmasan, hogy akár 3 napon belül azt a NAV, vagy az önkormányzati adóhatóság számára elektronikusan rendelkezésre bocsássák. Tehát az adóellenőrzésen az aláírást nem tartalmazó, PDF számla benyújtása ugyanolyan bizonyító erejű, mint a digitálisan aláírt társainak megküldése. Mindehhez persze azt is tudni kell, hogy Magyarországon 2004.01.01-től nem kötelező tollal aláírni a számlát, mert ez az előírás csöndben eltűnt a számviteli törvényből, az EU csatlakozás okán. Megköszönhetjük, hogy a Magyar Posta Zrt. könnyed 13 évvel később, 2017 óta változtatta meg a gyakorlatát, így már nem írják alá tollal a postai díjakról szóló számláikat, bár még mindig…