Nepstupn dokument, nutn pihlen
Input:

A beszámoló elektronikus úton történő letétbe helyezése és közzététele

2012.05.03, , Forrás: Verlag Dashöfer (http://www.dashofer.hu)

A számviteli törvény 154.§-a értelmében minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó (ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is) köteles az éves beszámolóját letétbe helyezni és közzétenni. A letétbe helyezés és közzététel 2009. május 1-től elektronikus úton történik. 2012-ben is használhatjuk a NAV Általános Nyomtatványkitöltő keretrendszerébe feltelepíthető beszámoló nyomtatványokat, így a beszámoló megküldése is a megszokott módon történhet majd (KR titkosításÜgyfélkapus feltöltés). Mivel – jó esetben – évente csak egyszer végezzük el ezeket a feladatokat, nem árt átismételni, felfrissíteni ismereteinket. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani jelen cikkel, melyben megkíséreljük összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.

Jogszabályi háttér

A számviteli törvény 154.§ (7) bekezdése szerint a közzétételi kötelezettségnek - ideértve az ismételt közzétételt is - azzal tesz eleget a vállalkozó, ha az éves beszámoló, az egyszerűsített éves beszámoló, az összevont (konszolidált) éves beszámoló egy eredeti vagy egy hiteles másolati példányát, kötelező könyvvizsgálat esetén a könyvvizsgálói záradékot vagy a záradék megadásának elutasítását is tartalmazó független könyvvizsgálói jelentéssel; valamint a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló törvény szerinti elektronikus űrlappal együtt a céginformációs szolgálatnak megküldi a kormányzati portál útján. Az elektronikus űrlapot a céginformációs szolgálat továbbítja az állami adóhatóság felé.
Ezeket a szabályokat a 2009. május 1. napján, vagy azt követően benyújtott beszámolókra kell alkalmazni.
A céginformációs szolgálat a beszámolókat - azok feldolgozását és elektronikus okirattá történő átalakítását követően - közzéteszi honlapján, így biztosítva az azokba történő ingyenes betekintést.
A beszámoló elektronikus úton történő beküldéséhez 2009. május 1-től elektronikus aláírás nem szükséges.
A részletszabályokat a számviteli törvény szerinti beszámoló elektronikus úton történő letétbe helyezéséről és közzétételéről szóló 11/2009. (IV. 28.) IRM-MeHVM-PM együttes rendeletben találhatjuk.

A rendelet szerint a cégnek a számviteli törvény rendelkezései alapján összeállított

  • beszámolót,
  • a független könyvvizsgálói jelentést,
  • az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatot,
  • a közzétételi költségtérítés megfizetéséről szóló igazolást, és
  • az elektronikus űrlapot a kormányzati portál útján kell a céginformációs szolgálat részére megküldeni.

Az elektronikus űrlap tartalmi elemeit a rendelet melléklete határozza meg. Az elektronikus űrlapot a céginformációs szolgálat honlapján elektronikusan letölthető és kitölthető formában kell közzétenni. Az elektronikus űrlap a kormányzati portálról is letölthető.

A céginformációs szolgálat a meghatározott formátumban megküldött beszámoló ingyenes megismerését biztosítja a www.e-beszamolo.kim.gov.hu honlapon.

A honlapon:

  • a cég mérlege,
  • eredménykimutatása,
  • kiegészítő melléklete,
  • könyvvizsgálói jelentése,
  • adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozata ismerhető meg.

A honlap biztosítja a beszámoló mellett csatoltan megküldött elektronikus űrlap megismerhetőségét is.
Az említett iratok cégnév-, cégjegyzékszám-, vagy adószám megadásával, keresőprogram segítségével is megismerhetőek.

A céginformációs szolgálat elektronikus, véletlenszerű kiválasztás segítségével eseti jelleggel megvizsgálja a beszámoló mellé csatolt elektronikus űrlap adattartalmát. Amennyiben az ellenőrzés eredményeként a céginformációs szolgálat azt állapítja meg, hogy a beszámoló benyújtása nem volt jogszerű, erről a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe helyezésére és közzétételére előírt határidő elteltét követő 20 napon belül, az ok megjelölésével értesíti az állami adóhatóságot.

A vonatkozó jogszabályok elég szűkszavúak a megvalósítás gyakorlati oldalával kapcsolatban, de segítséget találhatunk az ügyfélkapun, valamint www.e-beszamolo.kim.gov.hu honlapon.

Határidő

Az éves beszámoló beküldésének határideje az adott üzleti év mérleg-fordulónapját követő ötödik hónap utolsó napja, amely általános esetben 2012. május 31-e (konszolidált éves beszámoló esetén az üzleti év fordulónapját követő hatodik hónap utolsó napja a határidő).

Gyakorlati lépések és tudnivalók

1) A beszámoló elektronikus továbbításához ügyfélkapu regisztráció szükséges. A beküldő a cég adózás rendjéről szóló törvény 7.§-ának (2) bekezdése szerinti képviselője lehet. Jogi személyt és jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetet az adóhatóság előtt

  • a rá vonatkozó szabályok szerint képviseleti joggal rendelkező személy,
  • a képviseleti jogosultságát igazoló nagykorú tag, alkalmazott,
  • munkaviszonyban vagy megbízás alapján eljáró jogtanácsos,
  • ügyvéd,
  • ügyvédi iroda,
  • európai közösségi jogász,
  • adószakértő, okleveles adószakértő, adótanácsadó,
  • könyvelő,
  • számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság,
  • illetőleg egyéb szervezet alkalmazottja, tagja képviselheti.

2) Le kell töltenünk és telepítenünk - ha nincs meg a gépünkön - az általános nyomtatványkitöltő programot a Nemzeti Adó és Vámhivatal, illetve a céginformációs szolgálat honlapjáról. Szintén telepítenünk kell a beszámoló megküldéséhez szükséges elektronikus űrlapot is a céginformációs szolgálat honlapjáról. A letöltés ugyanúgy működik, mint a keretprogram bevallási nyomtatványainak esetében.

A beküldést megkönnyítő, 2012. január 1-étől használandó űrlapok a következőek:

Beszámoló típusa

Nyomtatvány megnevezése

Éves beszámoló

CEGINFO_12EB_01

Egyszerűsített éves beszámoló

CEGINFO_12EB_02

Sajátos egyszerűsített éves beszámoló

CEGINFO_12EB_03

Konszolidált éves beszámoló

CEGINFO_12EB_04

Egyéb típusú beszámoló

CEGINFO_12EB_05


Az űrlapok (beszámoló sémák) használatával, hasonlóan a társasági adóbevallásnál, az adott beszámolónak megfelelő űrlapokat tudjuk kitölteni az Általános Nyomtatványkitöltő szoftver (ÁNYK) segítségével, ezáltal kevesebb külső dokumentumot kell PDF formátumúvá alakítani (csak a szöveges mellékleteket), így a beküldés egyszerűbb és gyorsabb lesz. További segítség, hogy az űrlapok (beszámoló sémák) kitöltése során az alapvető számszaki ellenőrzések megtörténnek.
(A 12EB_05 űrlap mérleg és eredménykimutatás sémákat nem tartalmaz, ezeket a többi csatolandó dokumentumhoz - kiegészítő melléklet, könyvvizsgálói jelentés, adózott eredmény felhasználására vonatkozó javaslat - hasonlóan PDF formátumban kell mellékelni.)

3) Utalványminta lekérése a Magyar Államkincstártól: Ezt szintén a céginformációs szolgálat honlapján elintézhetjük (letölthető még a Magyar Államkincstár honlapjáról is). A letöltés menüpont MÁK igazolás alpontját választva megjelenik a költségtérítés-befizetési igazolás és utalványminta kérelme.

Az e-mail cím megadása kötelező, cégnév és telefonszám megadása szabadon választott. Nagyon fontos, hogy az e-mail cím pontos legyen! Az Elektronikus úton benyújtott beszámoló letétbe helyezése, illetve közzététele - 3.000 Ft ügytípust kell bejelölni, és a kérelem elkészítése gombra kell kattintani. A megjelenő új felületen ellenőrizzük le az adatokat. Az ellenerőző kód megadása után a kérelem beadása gombot kell választani. Ezek után megjelenik a már kész utalványminta, amelyen minden átutaláshoz szükséges adatot megtalálunk:

  • kedvezményezett neve és számlaszáma
  • költségtérítés összege
  • 16 jegyű egyedi ügyazonosító szám (ezt kell majd a banki átutaláskor a közlemény mezőbe írni nagyon pontosan és semmi egyebet!)

Az adatokra átutaláskor szükségünk lesz, így célszerű kinyomtatni vagy elmenteni az utalványmintát. A későbbiekben kapni fogunk egy elektronikus levelet a megadott e-mail címre arról a tényről, hogy a Magyar Államkincstár a kérelmünket befogadta. De ez még nem a befizetésről szóló igazolás!
Az igazolást, melyet csatolnunk kell az űrlaphoz (dosszie fájl formátumban) a költségtérítésnek az Államkincstárhoz érkezését követően fogjuk megkapni - a beérkezést követő egy munkanapon belül - elektronikus úton.

Ha véletlenül elveszne az elkészített utalványminta, nincs semmi gond, le kell kérnünk egy másikat ugyanilyen módon, és ez utóbbinak megfelelően kell utalnunk.

Az igazolások kibocsátásával kapcsolatos problémákat (ha például nem érkezik meg az igazolás), észrevételeket a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatának jelezhetjük a 06-1-452-2910 (1. menü) telefonszámon.

4) A költségtérítés banki átutalása: A banki átutaláshoz szükséges összes adat az előzőleg kinyomtatott utalványmintán szerepel. A közlemény rovatban a 16 számjegyű ügyazonosítót kell feltüntetnünk. Nagyon fontos tehát, hogy egyéb karaktereket, megjegyzéseket NE írjunk ebbe a mezőbe! A közlemény rovatban rosszul megadott azonosító, szóköz, plusz adat beírása esetén a kérelem elutasításra kerül!

A közzétételi díj valamennyi cégforma esetében egységesen 3.000 Ft.

Az utalást elvégezhetjük akár internet bankon keresztül, vagy a számlavezető banknál a papír átutalási megbízást kitöltve. Az utalástól számított néhány (2-4) munkanap múlva a MÁK a megadott e-mail címre megküldi a befizetés megtörténtét igazoló, elektronikusan hitelesített dosszie fájlt. Ezt a visszaigazolást (a teljes dosszie fájlt) kell csatolni a beszámolóhoz!

Az elmentett állomány megnyitásához, kezeléséhez a teljesen ingyenes NetLock MOKKA, illetve a Microsec e-Szignó hitelesítő alkalmazást

 

Annak érdekében, hogy az Önnek legjobb olvasási élményt nyújthassuk oldalunkon, cookie-kat használunk. A cookie-król, illetve használatukról részletesebb információkat a következő linken találhat: ide. Amennyiben a "folytatás" gombra kattint, vagy tovább használja oldalunkat, Ön tudomásul veszi a cookie-k használatát.