A számviteli törvény 154.§-a értelmében minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozó (ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is) köteles az éves beszámolóját letétbe helyezni és közzétenni.
A letétbe helyezés és közzététel 2009. május 1-től elektronikus úton történik.
2012-ben is használhatjuk a NAV Általános Nyomtatványkitöltő keretrendszerébe feltelepíthető beszámoló nyomtatványokat, így a beszámoló megküldése is a megszokott módon történhet majd (KR titkosításÜgyfélkapus feltöltés).
Mivel – jó esetben – évente csak egyszer végezzük el ezeket a feladatokat, nem árt átismételni, felfrissíteni ismereteinket.
Ehhez próbálunk segítséget nyújtani jelen cikkel, melyben megkíséreljük összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.
Jogszabályi háttér
A számviteli törvény 154.§ (7) bekezdése szerint a közzétételi
kötelezettségnek - ideértve az ismételt közzétételt is - azzal tesz eleget a
vállalkozó, ha az éves beszámoló, az egyszerűsített éves beszámoló, az
összevont (konszolidált) éves beszámoló egy eredeti vagy egy hiteles másolati
példányát, kötelező könyvvizsgálat esetén a könyvvizsgálói záradékot vagy a
záradék megadásának elutasítását is tartalmazó független könyvvizsgálói
jelentéssel; valamint a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a
végelszámolásról szóló törvény szerinti elektronikus
űrlappal együtt a céginformációs szolgálatnak megküldi a
kormányzati portál útján. Az elektronikus űrlapot a
céginformációs szolgálat továbbítja az állami adóhatóság felé.
Ezeket a szabályokat a 2009. május 1. napján, vagy
azt követően benyújtott beszámolókra kell alkalmazni.
A céginformációs szolgálat a beszámolókat - azok feldolgozását és
elektronikus okirattá történő átalakítását követően - közzéteszi honlapján,
így biztosítva az azokba történő ingyenes betekintést.
A beszámoló elektronikus úton történő beküldéséhez 2009. május 1-től
elektronikus aláírás nem szükséges.
A részletszabályokat a számviteli törvény szerinti beszámoló elektronikus
úton történő letétbe helyezéséről és közzétételéről szóló 11/2009. (IV. 28.)
IRM-MeHVM-PM együttes rendeletben találhatjuk.
A rendelet szerint a cégnek a számviteli törvény rendelkezései alapján
összeállított
- beszámolót,
- a független könyvvizsgálói jelentést,
- az adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozatot,
- a közzétételi költségtérítés megfizetéséről szóló igazolást, és
- az elektronikus űrlapot a kormányzati portál útján kell a céginformációs
szolgálat részére megküldeni.
Az elektronikus űrlap tartalmi elemeit a rendelet
melléklete határozza meg. Az elektronikus űrlapot a céginformációs szolgálat
honlapján elektronikusan letölthető és kitölthető formában kell közzétenni.
Az elektronikus űrlap a kormányzati portálról is letölthető.
A céginformációs szolgálat a meghatározott formátumban megküldött beszámoló
ingyenes megismerését biztosítja a
www.e-beszamolo.kim.gov.hu honlapon.
A honlapon:
- a cég mérlege,
- eredménykimutatása,
- kiegészítő melléklete,
- könyvvizsgálói jelentése,
- adózott eredmény felhasználására vonatkozó határozata ismerhető meg.
A honlap biztosítja a beszámoló mellett csatoltan megküldött elektronikus
űrlap megismerhetőségét is.
Az említett iratok cégnév-, cégjegyzékszám-, vagy adószám megadásával,
keresőprogram segítségével is megismerhetőek.
A céginformációs szolgálat elektronikus, véletlenszerű kiválasztás
segítségével eseti jelleggel megvizsgálja a beszámoló mellé csatolt
elektronikus űrlap adattartalmát. Amennyiben az ellenőrzés eredményeként a
céginformációs szolgálat azt állapítja meg, hogy a beszámoló benyújtása nem
volt jogszerű, erről a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe
helyezésére és közzétételére előírt határidő elteltét követő 20
napon belül, az ok megjelölésével értesíti az
állami adóhatóságot.
A vonatkozó jogszabályok elég szűkszavúak a megvalósítás gyakorlati oldalával
kapcsolatban, de segítséget találhatunk az
ügyfélkapun, valamint www.e-beszamolo.kim.gov.hu
honlapon.
Határidő
Az éves beszámoló beküldésének határideje az adott üzleti év
mérleg-fordulónapját követő ötödik hónap utolsó napja, amely általános
esetben 2012. május 31-e (konszolidált éves
beszámoló esetén az üzleti év fordulónapját követő hatodik hónap utolsó napja
a határidő).
Gyakorlati lépések és tudnivalók
1) A beszámoló elektronikus továbbításához ügyfélkapu
regisztráció szükséges. A beküldő a cég adózás rendjéről szóló
törvény 7.§-ának (2) bekezdése szerinti
képviselője lehet. Jogi személyt és jogi
személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetet az adóhatóság előtt
- a rá vonatkozó szabályok szerint képviseleti joggal rendelkező személy,
- a képviseleti jogosultságát igazoló nagykorú tag, alkalmazott,
- munkaviszonyban vagy megbízás alapján eljáró jogtanácsos,
- ügyvéd,
- ügyvédi iroda,
- európai közösségi jogász,
- adószakértő, okleveles adószakértő, adótanácsadó,
- könyvelő,
- számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult
gazdasági társaság,
- illetőleg egyéb szervezet alkalmazottja, tagja képviselheti.
2) Le kell töltenünk és telepítenünk - ha nincs meg a
gépünkön - az általános nyomtatványkitöltő programot a Nemzeti Adó és
Vámhivatal, illetve a céginformációs szolgálat honlapjáról. Szintén
telepítenünk kell a beszámoló megküldéséhez szükséges
elektronikus űrlapot is a céginformációs szolgálat
honlapjáról. A letöltés ugyanúgy működik, mint a keretprogram bevallási
nyomtatványainak esetében.
A beküldést megkönnyítő, 2012. január 1-étől használandó űrlapok a
következőek:
Beszámoló típusa
|
Nyomtatvány megnevezése
|
Éves beszámoló
|
CEGINFO_12EB_01
|
Egyszerűsített éves beszámoló
|
CEGINFO_12EB_02
|
Sajátos egyszerűsített éves beszámoló
|
CEGINFO_12EB_03
|
Konszolidált éves beszámoló
|
CEGINFO_12EB_04
|
Egyéb típusú beszámoló
|
CEGINFO_12EB_05
|
Az űrlapok (beszámoló sémák) használatával, hasonlóan a társasági
adóbevallásnál, az adott beszámolónak megfelelő
űrlapokat tudjuk kitölteni az Általános Nyomtatványkitöltő
szoftver (ÁNYK) segítségével, ezáltal kevesebb külső dokumentumot kell PDF
formátumúvá alakítani (csak a szöveges mellékleteket), így a beküldés
egyszerűbb és gyorsabb lesz. További segítség, hogy az űrlapok (beszámoló
sémák) kitöltése során az alapvető számszaki ellenőrzések megtörténnek.
(A 12EB_05 űrlap mérleg és eredménykimutatás sémákat nem tartalmaz, ezeket a
többi csatolandó dokumentumhoz - kiegészítő melléklet, könyvvizsgálói
jelentés, adózott eredmény felhasználására vonatkozó javaslat - hasonlóan PDF
formátumban kell mellékelni.)
3) Utalványminta lekérése a Magyar Államkincstártól:
Ezt szintén a céginformációs szolgálat honlapján elintézhetjük (letölthető
még a Magyar Államkincstár honlapjáról is). A letöltés menüpont MÁK igazolás
alpontját választva megjelenik a költségtérítés-befizetési igazolás és
utalványminta kérelme.
Az e-mail cím megadása kötelező, cégnév és telefonszám megadása szabadon
választott. Nagyon fontos, hogy az e-mail cím pontos legyen! Az
Elektronikus úton benyújtott beszámoló letétbe helyezése, illetve
közzététele - 3.000 Ft ügytípust kell bejelölni, és a kérelem
elkészítése gombra kell kattintani. A megjelenő új felületen ellenőrizzük le
az adatokat. Az ellenerőző kód megadása után a kérelem
beadása gombot kell választani. Ezek után megjelenik a már kész
utalványminta, amelyen minden átutaláshoz szükséges adatot megtalálunk:
- kedvezményezett neve és számlaszáma
- költségtérítés összege
- 16 jegyű egyedi ügyazonosító szám (ezt kell majd a banki átutaláskor a
közlemény mezőbe írni nagyon pontosan és semmi egyebet!)
Az adatokra átutaláskor szükségünk lesz, így célszerű kinyomtatni vagy
elmenteni az utalványmintát. A későbbiekben kapni fogunk egy elektronikus
levelet a megadott e-mail címre arról a tényről, hogy a Magyar Államkincstár
a kérelmünket befogadta. De ez még nem a befizetésről szóló igazolás!
Az igazolást, melyet csatolnunk kell az űrlaphoz (dosszie fájl
formátumban) a költségtérítésnek az Államkincstárhoz érkezését követően
fogjuk megkapni - a beérkezést követő egy munkanapon belül - elektronikus
úton.
Ha véletlenül elveszne az elkészített utalványminta, nincs semmi gond, le
kell kérnünk egy másikat ugyanilyen módon, és ez utóbbinak megfelelően kell
utalnunk.
Az igazolások kibocsátásával kapcsolatos problémákat (ha például nem érkezik
meg az igazolás), észrevételeket a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatának
jelezhetjük a 06-1-452-2910 (1. menü) telefonszámon.
4) A költségtérítés banki átutalása: A banki
átutaláshoz szükséges összes adat az előzőleg kinyomtatott utalványmintán
szerepel. A közlemény rovatban a 16 számjegyű ügyazonosítót kell
feltüntetnünk. Nagyon fontos tehát, hogy egyéb karaktereket,
megjegyzéseket NE írjunk ebbe a mezőbe! A közlemény rovatban rosszul
megadott azonosító, szóköz, plusz adat beírása esetén a kérelem elutasításra
kerül!
A közzétételi díj valamennyi cégforma esetében egységesen 3.000
Ft.
Az utalást elvégezhetjük akár internet bankon keresztül, vagy a számlavezető
banknál a papír átutalási megbízást kitöltve. Az utalástól számított
néhány (2-4) munkanap múlva a MÁK a megadott e-mail címre megküldi a
befizetés megtörténtét igazoló, elektronikusan hitelesített dosszie fájlt.
Ezt a visszaigazolást (a teljes dosszie fájlt) kell csatolni a
beszámolóhoz!
Az elmentett állomány megnyitásához, kezeléséhez a teljesen ingyenes
NetLock MOKKA, illetve a Microsec
e-Szignó hitelesítő alkalmazást…