Nepstupn dokument, nutn pihlen
Input:

Home office Magyarországon – trend, kihívások és lehetőségek HR-szemmel

Garantált 2025.10.31, Forrás: Verlag Dashöfer (http://www.dashofer.hu)

Az otthoni munkavégzés a koronavírus-járvány idején robbant be a munka világába, és azóta is folyamatosan formálja a munkáltatói és munkavállalói elvárásokat. Miközben Európa számos országában a távmunka már természetes munkaszervezési forma, Magyarországon még mindig vegyes a kép: egyes szektorokban elterjedt, máshol alig alkalmazzák.

Hol tartunk most?

A járvány éveiben szinte minden vállalat kénytelen volt kipróbálni a home office-t, de a pandémiát követően sok cég visszarendeződött a klasszikus irodai működéshez. Jelenleg a magyar munkavállalók kis része – nagyjából 7–8 százaléka – dolgozik rendszeresen otthonról, és az álláshirdetések körülbelül 10–12 százalékában szerepel távmunka lehetőség.

Az arány szektoronként nagyon eltérő. A pénzügyi, informatikai és kommunikációs területeken, valamint a tanácsadói és marketing szektorban sokkal elterjedtebb az otthoni munkavégzés. A gyártásban, logisztikában, egészségügyben vagy kereskedelemben viszont a személyes jelenlét továbbra is nélkülözhetetlen.

A legtöbb hazai munkavállaló nem teljesen home office-ban dolgozik, hanem hibrid rendszerben: heti egy-két napot otthonról, a többi napon irodából. Bár ez rugalmasnak tűnik, sokan jeleznek hiányosságokat – például eszköztámogatás, költségtérítés vagy digitális infrastruktúra hiányát.

Miért maradtunk le más országokhoz képest?

Több tényező is magyarázza, hogy a magyar munkaerőpiacon miért lassabb az otthoni munkavégzés elterjedése:

  • A gazdaság szerkezete: sok a termelő, szolgáltató és fizikai jelenlétet igénylő munkahely.
  • A technológiai háttér hiánya: kisebb vállalkozásoknál gyakran nincs megfelelő informatikai rendszer vagy adatbiztonság.
  • A bizalmi kérdések: sok vezető még mindig úgy érzi, csak az irodában tudja kontrollálni a munkát.
  • Jogszabályi korlátok: a hazai szabályozás a rendszeres távmunka feltételeit rögzíti, de az alkalmi home office nem mindig egyértelműen kezelt.
  • Kultúra és szokások: a közösségi munkahely, a személyes kapcsolódás sok cégnél még mindig alapérték.

Mit tehet a HR, hogy a home office valóban működjön?

A távmunka nemcsak

 

Annak érdekében, hogy az Önnek legjobb olvasási élményt nyújthassuk oldalunkon, cookie-kat használunk. A cookie-król, illetve használatukról részletesebb információkat a következő linken találhat: ide. Amennyiben a "folytatás" gombra kattint, vagy tovább használja oldalunkat, Ön tudomásul veszi a cookie-k használatát.