Kismilliószor hallottuk már a piaci világ háza tájáról, hogy milyen fontos az innováció, hiszen ez mozgatja a szálakat, viszi előre a cégeket és végső soron termeli a profitot. Ugyanakkor tisztában vagyunk vele, hogy az innováció lényegében mit jelent és mi a valódi tétje egy vállalat életében? Mint a mellékelt ábra mutatja, a hazai cégvilág e téren különösebben nem lehet büszke magára.
„Baj az van” – jelentette ki Balogh Petya, szoftverfejlesztő, üzletember, a STRT Holding alapító-vezetője, aki nem mellesleg az egyik népszerű televíziós műsor „cápája.” A cégvezér kijelentése arra vonatkozott idei első sajtótájékoztatóján, hogy innováció terén miként állnak a magyar kis-közép-és nagyvállalatok. Nemzetközi összehasonlításban szinte mindenki, a hazai szektor teljes egésze le van maradva, ami összességében erősen negatív hatással van a magyar gazdaságra.
Hogy pontosan mekkora a hátrányunk, az alábbi néhány statisztika szemléletesen bemutatja:
- A Global Innovation Index 2024-es rangsorában Magyarország a 36. helyet foglalja el, ezzel a régió középmezőnyébe tartozunk.
- Ezen a listán például a 16. helyen szerepel Észtország, a rangsorban 30. Csehország, miközben Lengyelország a 40., Románia pedig a 48.
- A közép-európai régió innovációs bajnoka egyébként az előttünk járó Csehország, ahol erős oktatási rendszer és stabil üzleti környezet ágyaz meg a kiegyensúlyozott kutatás-fejlesztési kiadásoknak.
- Magyarország az uniós rangsor utolsó ötödében szerepel, a 27 tagállam körében a 23. helyet foglaljuk el.
- Az évente globálisan odaítélt szabadalmak közül tízezerből egy magyar, amivel egy 10 milliós helyett egy félmilliós lakosságú ország teljesítményét nyújtjuk. Ami azt jelenti, hogy ígéretes ötlet és alapkutatás még van is itthon, ugyanakkor ezeknek töredékéből lesz végül eladható, piacképes, profitot eredményező termék. A tudás tehát nem válik pénzzé.
Ám mit is jelent az innováció Balogh Petya értelemzésében? A korai, első fázisú startupokba ma már közel százas nagyságrendben befektető cég vezetője szerint az innováció nem puszta kampány vagy projekt, amit elég a vállalaton belül egy dedikált csapatra rábízni, hogy majd ők bíbelődjenek vele. Szemben a szintén gyakori tévhitekkel, az sem igaz, hogy az innováció „valami elvont informatikai fejlesztés” amit csak „csak a startupper egyetemisták és az amerikaiak csinálnak.”
"Az innováció nem csupán a startup szektor sajátja. Sőt! Az pusztán folyamatfejlesztés, amikor például mindenkinek 1.0.-ról 2.0.-ra cseréljük a gépét, mert pontosan tudjuk, hogy az új gépek gyorsabbak, hatékonyabb tőlük a munka. Az innováció az, amikor kipróbálunk valami újat, amiről azt gondoljuk, hogy javítani fogja a munkánk minőségét és eredményességét. Ám amikor belevágunk, még nem tudjuk, amivel kísérletezünk, végül beválik-e"
– fejtette ki az Economx kérdésére Balogh Petya, aki azt is hozzátette: ilyen értelemben az innováció vonatkozhat magára a termékemre, az üzletfejlesztési folyamataimra, az árazásomra, a kommunikációmra, de akár a céges kultúrám megváltoztatására is. Az innováció tehát munkamódszer és gondolkodásmód leginkább a STRT Holding vezetőjének értelmezésében. És mint mondja, az innovációs folyamatnak szerves része a kellő visszacsatolás, az értékelés is.
Balogh Petya azt is fontosnak tartja, hogy a cégen, a vállalat adott csoportján belül utána nyíltan tudjanak beszélni arról, hogy amit kipróbáltak…